Tizedik alkalommal indította el az Agrármarketing Centrum sertéshúsfogyasztást ösztönző kampányát. A november 22-én megtartott sajtótájékoztatón a sertéságazat aktuális helyzetéről, a szektornak nyújtott minisztériumi támogatásokról volt szó, valamint a kampány tematikáját is bemutatták a sajtó képviselőinek.
Éder Tamás, a Magyar Húsiparosok Szövetségének elnöke kifejtette, hogy az ágazatnak korábban már meg kellett küzdenie az afrikai sertéspestis által okozott járvány-egészségügyi problémákkal és piaci zárlatokkal, mostanra pedig ehhez társult az energiaár- és a takarmányár-növekedés is, ami tovább nehezíti a sertéstartók helyzetét.
Az elnök kifejtette, nemcsak a tartók, a feldolgozók is meghatározó költségtényezőkkel küzdenek, gondolván a perzselés során használt gázra, vagy a hűtőházak üzemeltetésére.
Az ezekből adódó együttes költségnövekedés januárhoz képest 60 százalékkal magasabb élő sertés árat eredményezett mostanra – de teljes mértékben ez sem kompenzálja a költségeket. Ebből következendő, a fogyasztói árak is növekedésnek indultak, a januári árakhoz képest 20-40 százalékos fogyasztóiár-növekedés tapasztalható mostanra a boltokban. Az áremelés folyamatos tendenciája azt eredményezte, hogy a vásárlók egy része elhatárolódott a sertéshús-vásárlástól, ugyanakkor Éder Tamás szerint az ünnepek közeledtével ismét visszatérnek a fogyasztók a sertéshúshoz.
Hozzátette, a sertéságazat támogatásához nemcsak a minisztériumi források jelenthetnek mentőövet, a tudatos fogyasztói magatartás, a magyar, minőségi termékekre irányuló érdeklődés szintén szükséges az ágazat támogatásához.
Tarpataki Tamás, az Agrárminisztérium agrárpiacért felelős helyettes államtitkára részletezte a tárca eddigi, szektornak nyújtott támogatásokat. Idén eddig 18 milliárd forintnyi forrást biztosított a kormány sertésjóléti támogatásokra, valamint még az év elején az anyakocatartókat is segítették 2,5 milliárd forinttal, biztosítva ezzel a minél nagyobb mennyiségű szaporulatot. Továbbá az Európai Unió egy 500 millió eurós válságcsomagot hirdetett a tagállamok részére, ebből 2 milliárd forintban részesült a hazai sertéságazat.
A helyettes államtitkár kiemelte a különböző kedvezményes hitelkonstrukciókat is, amelyek a mezőgazdasági kis- és közepes vállalkozásokat hivatott segíteni.
Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese a KSH adatait ismertetve elmondta, a tíz éve működő sertéshúsfogyasztást ösztönző kampány eredményeként a hazai sertéshúsfogyasztás 10 kilogrammal megemelkedett. 2013-hoz képest, amikor 23kg/év/fő volt a magyarországi fogyasztás, mostanra 33kg/év/fő értékeket jelentett a Központi Statisztikai Hivatal.
Az Agrármarketing Centrum a kampány során átfogó reklámmixszel célozza meg a fogyasztókat: plakátokkal, rádiós és televíziós reklámokkal, közösségimédia-hirdetésekkel készülnek, valamint az ország több plázájában kóstoltatást tartanak fogyasztás-ösztönzés céljából.
Forrás: magyarmezogazdasag.hu