Mezőgazdasági hírek

pénzügyek

Pénzügyeket érintő fontos változások 2024-ben

2024. január 22., hétfő

Ez év januárjától módosulnak a korábban megszokott NAV jövedelemigazolások, valamint a vállalkozások által befizetett számlák tárolási módja.

Adóazonosító feltüntetése minden fizetésnél 2024.01.21-től!

A 2023. december 22-én megjelent Magyar Közlönyben a 611/2023. kormányrendelet értelmében 2024. január 21-től mind a vállalkozói számlanyitásra kötelezett, mind pedig a számlanyitásra nem kötelezett adózók a NAV fizetési kötelezettség belföldi számláról történő utalásnál, vagy készpénzes teljesítésnél köteles az adóazonosító számát a közlemény, illetve a befizető azonosító rovatban megadni. Ez a szabály a kormányrendelet kihirdetését követő 30. napon lép hatályba, ami jelen esetben 2024. január 21.

NAV által kiállított jövedelemigazolások változása

Gondot jelentett az átalányadózást választó adózóknál az, hogy a NAV-tól megkért jövedelemigazolás nem megfelelően tájékoztatott bizonyos adatokról. Ezt a hiányosságot pótolta az előbbi Kormányrendelet szerinti előírás. Ennek megfelelően az átalányadózóknál (kivétel a tételes átalányadózók) 2024. január 21-től a NAV által kiállított jövedelemigazolás adóévenként tartalmazza az átalányadó alapjába, illetve az adóalapba beszámító bevételt, az alkalmazott költséghányad mértékét, az átalányba megállapított jövedelem adómentes részét, valamint az átalányban megállapított adóköteles jövedelem összegét.

Amit tudni kell az elektronikus számlák megőrzéséről

Még általánosan nem kötelező az elektronikus számlák használata, de ebbe az irányba haladunk. Jogos kérdésként merül fel, hogy a kapott/kiállított elektronikus számlát kinek kell megőriznie? Azt tudni kell, hogy nem a könyvelő feladata a bizonylatok, így az elektronikus bizonylatok megőrzése. Az iratmegőrzési kötelezettség az adózó feladata a jogszabályi előírás szerint. Az elektronikus bizonylatot elsődlegesen archiválni kell. Az ilyen bizonylatok megőrzése azt jelenti, hogy olyan módon kell ezen dokumentumokat tárolni, hogy az utólagos bármilyen módosítás, sérülés ne történhessen meg. A tárolás lehet felhő alapú, lehet fizikális (például pendrive) formájú. A felhasználó – könyvelő, NAV stb. – számára az elérési útvonalat kell megadni. Ki lehet ezeket a dokumentumokat nyomtatni, de nem kell fizikális formában tárolni.


Törökné Rácz Erzsébet

adószakértő