A Nébih EUTR ellenőrei több száz vizsgálatot végeztek és több ezer jogszerűtlen hirdetést távolíttattak el különböző hirdetési felületekről az elmúlt években – írja a Nébih. Úgy tapasztalták, a tűzifával való visszaélések nemcsak a jelenlegi fapiacot érintik hátrányosan, hanem a jövőbeli tűzifa keresletet is, ugyanis sok megkárosított vásárló más energiahordozó felé fordul.
A csalókat az is segíti, hogy a különböző feldolgozottsági fokú, eltérő készletezési formájú tűzifatermékek ára nehezen összehasonlítható. Ráadásul a csalárd hirdetések mögött jellemzően hamar elérhetetlenné váló, hatósági szempontból nehezen beazonosítható személyek állnak.
E tapasztalatok alapján, a jogszerűen működő erdőgazdálkodók, földhasználók és faanyag kereskedelmi lánc szereplők támogatása érdekében – az Agrárminisztérium támogatásával – a Nébih EUTR részlege online piacteret fejlesztett.
A termékeknél szerepeltetni kell a tömör köbméterre vonatkozó átváltási tényezőket, továbbá megadható, hogy a hirdető vállal-e tűzifa kiszállítását, és ha igen, milyen településekre.
Az érintett tűzifa értékesítők már „feladhatják” hirdetéseiket, melyhez további információkat itt találnak.
A vásárlók regisztráció nélkül kereshetnek majd a hirdetések között itt. A Tűzifát okosan népszerűsítése érdekében a Nébih májustól széleskörű kommunikációs kampányt is indít a lakosság felé. A fejlesztés későbbi ütemeiben a kereső felülethez térképi megjelenítés és megrendelő modul is készül. Emellett folyamatban van egy nagykereskedelmi hirdetési felület fejlesztése is, amelyen – szintén ügyfélkapus azonosítás után – kizárólag láncszereplők tudnak majd erdei faválaszték (nemcsak tűzifa) ajánlatokat felvinni és azok között keresni.
A fenntartható erdőgazdálkodásból származó fa esetében a magyar tűzifavásárlók stabil keresletet jelentenek. A Tűzifát okosan felület hatékonyan segítheti e vásárlók és a tisztességes termelők, kereskedők egymásra találását.
Forrás: magyarmezogazdasag.hu