Ahogy azt az Agrárszektor megírta, a gazdaságvédelmi akcióterv részeként több olyan intézkedés és jogszabály is megjelent, amelyek kedvezően érintik a magyar mezőgazdaságot, illetve élelmiszerpart. Az egyik ilyen, hogy átmeneti intézkedéseket alkalmaz az irányító hatóság a támogatások felhasználásával kapcsolatban, a NAK összegyűjtötte, hogy mit is jelent ez pontosan.
– A támogatási döntésről szóló értesítés átvételét követően az irányító hatósághoz benyújtott indoklással, akár – az eddigi 30-ról – 120 napra is kitolható az okirat megkötésének az időpontja. A szerződéskötésekre vonatkozó határidőknél mellőzik a szankciókat, ha a kedvezményezett igazolja, hogy a fennálló vészhelyzet miatt nem tudott időben teljesíteni.
– A pályázatok fizikai befejezésének napja, a mérföldkövek időpontja, valamint a záró kifizetési igénylés benyújtási határideje három hónappal automatikusan meghosszabbodik.
– A változás-bejelentésekre rendelkezésre álló nyolc napos határidő a vészhelyzet megszűnését követő napon kezdődik. Nem szükséges támogatási szerződést módosítani, ha a mérföldkövek elérése, valamint a fizikai befejezés dátuma hat hónapot meg nem haladóan késik.
– Az IH az előleg elszámolásának a végső időpontját kitolta a kézhezvételtől számított három évről 39 hónapra. A támogatási előleg mértéke a megítélt támogatás összegének legfeljebb 50%-a, ETHA esetén legfeljebb 80%-a a veszélyhelyzet kezelése érdekében elrendelt kormányzati intézkedésekkel érintett ágazatok esetén. Az eddigi egy évről 15 hónapra –a kézhezvételt követően – módosították az előleg visszafizetését, ha nem nyújt be a pályázó kifizetési kérelmet.
– A tisztázó kérdésekre vonatkozó három napos határidőt megemelték hét napra.
– A veszélyhelyzet miatt elmaradt rendezvények, képzések, workshopok veszélyhelyzet kihirdetése előtt aláírt szerződés vagy megrendelés alapján felmerülő kiadásai (szállás, teremfoglalás, oktató díjazása, utazási költség) elszámolhatóak.
– A pályázatok záró kifizetési igénylését helyszíni ellenőrzés nélkül is jóvá lehet hagyni. A vészhelyzet időtartamával megegyezően nő a fenntartási időszak hossza. Kizárólag elektronikus úton lehet benyújtani a dokumentumokat, illetve az átmeneti időszakban a helyszíni szemlék elhalasztásra kerülnek.
– A kifizetési igénylések során elegendő az engedélyezési eljárások benyújtását igazolni (ez alatt értve az építési engedélyeket, a használatbavételi engedélyeket stb.) Az elszámolásokhoz elegendő a szerződés, a számla, a kifizetési bizonylat és a számlarészletező. A módosítás miatt gyorsabb és könnyebb lesz a támogatások pénzügyi teljesítése.