A mezőgazdasági tömegáruk nemzetközi piacán a logisztikai nehézségekről ritkán esik szó. Egy jól működő nemzetközi láncolatban a pandémia, az Afrikai Sertéspestis, mellett a regionális időjárás is olyan torlódásokat okozhat, amelyeket nehéz kisimítani és jellemzően a szállítási idők, költségek növekedésével járnak.
Az esetleges fennakadásokra a nemzetközi áruforgalomban még jobban rávilágított a Suezi csatorna forgalmát keresztben elálló 400 méter hosszú, 220 ezer tonnás Ever Given konténerszállító hajó esete. A csatornán naponta átlagosan 50 hajó halad át – ami a nemzetközi áruk mennyiségének 13%-át teszi ki éves szinten – így fontos kérdés, hogy mikor sikerül újra hajózhatóvá tenni a teljes csatornát.
A világ fő agrárexportőr országainak nemzetközi irányú forgalmát követve időben észre lehet venni azokat a hatásokat is, amelyek szintén hatással vannak a nemzetközi terményárakra. Amikor a 2021-es trendekről írtunk egy január végi Agrár24 blogbejegyzésben, kiemeltük, hogy történelmi magasságokban tartózkodnak a terményárak, ami mögött jelentős részben Kína kereslete áll. Most azt is megvizsgáltuk, hogy az Egyesült Államokban és Brazíliában hogyan alakul az export irányú kikötők forgalma és terheltsége.
Az USDA (USA agrár minisztérium) legfrisseb, március 18-i gabona logisztikai jelentése szerint még mindig érződik a szűk kapacitás és emelkedő árak hatása, mind a vasúti, mind pedig a vízi szállításban, ami Kína jelentős szója és kukorica importjának begyűrűző hatása (+~100% előző évhez képest).
A legnagyobb brazil kikötőben, Santos-ban is kialakult egyfajta torlódás – a Reuters friss beszámolója szerint -, aminek az elsődleges oka, hogy nagyon elhúzódott a szójaaratás, így rácsúszott a cukor export beindulásának időszakára. Mindeközben mindkét mezőgazdasági termék ára jelentősen emelkedett a nemzetközi kereslet szívó hatása miatt.
A logisztikai fennakadások összességében a jövőben is várhatóak, mert az emelkedő nemzetközi árak mindenkit a világpiacok irányába vonzanak, így komoly verseny folyik a szállító kapacitásokért. A logisztika és a nemzetközi mezőgazdasági áruforgalom terén bármilyen további fennakadás, vagy korlátozás akár további jelentős áremelkedéshez vezethet a termények áraiban. Ezt a kockázatot az olyan geopolitikai tényezők is növelik, mint az USA-Kína nagyhatalmi konfliktusok, vagy akár az arab országokban és Afrikában – az emelkedő élelmiszerárak miatti – már nem olyan távoli társadalmi elégedetlenség.
A hazai növénytermesztőknek összességében kedvező árakra van kilátásuk 2021 során. Az állattartók esetében jóval nagyobb a kockázat, mint ahogy pár hónapja gondoltuk. Ezt a nemzetközi gabona árak export irányú elszívó hatása és a külföldről beszerezhető takarmány alapanyagok minden további drágulása okozza, amelyre a logisztikai szűk keresztmetszetek is rátesznek egy lapáttal.
Írta: Antal Áron, Takarékbank Agrárcentrum
Forrás: agrarszektor.hu