Csaknem száz gabonával megrakott hajó közeledik Isztambul felé, ezért az ukrajnai exportot felügyelő ENSZ-tisztviselő arra kéri Oroszországot és más feleket, hogy fejezzék be a kimenő hajók “teljes körű” ellenőrzését a lemaradás csökkentése érdekében.
Ukrajna több mint 6,8 millió tonna gabonát és egyéb élelmiszert exportált mióta júliusban megnyílt egy tengeri folyosó a háború sújtotta országból. Az ENSZ szerint a Moszkva és Kijev által aláírt biztonságos áthaladásról szóló megállapodás enyhítette a globális élelmiszerválságot. Közben egyre több szállítmányozó csatlakozott a megállapodáshoz, a rakományt és a török vizeken áthaladó személyzetet ellenőrző maroknyi csapat azonban lemaradt, így rengeteg tankhajó horgonyzott a Márvány-tengeren.
Amir Abdulla, a Fekete-tengeri ENSZ-koordinátor elmondta, hogy az ukrán kikötőkből érkező hajók gyorsabb, célzott ellenőrzését javasolta.
A megállapodásban részt vevő négy fél – Oroszország, Ukrajna, valamint Törökország és az Egyesült Nemzetek Szervezete – jelenleg tárgyal a november 19-i határidő esetleges meghosszabbításról és bővítésről.
Változásra lesz szükség, és remélem, hogy egy jobb ellenőrzési eljárást tudunk létrehozni
– mondta Abdulla a Reutersnek adott interjújában a négyoldalú Közös Koordinációs Központban (JCC) Isztambulban.
A Reuters elemzése szerint hétfőn 97, mintegy 2,1 millió tonna rakományt szállító kimenő hajó várt ellenőrzésre, amelyek közül egyet 35 napig felfüggesztettek. Az Ukrajnába üresen visszatérőket is beleértve, a JCC szerint a múlt héten 120 darabos volt az ellenőrzési lemaradás.
Ellenőrzésnek kell lennie, de ennek nem kell teljes körű ellenőrzésnek lennie
– mondta Abdulla.
A késések szeptember közepétől súlyosbodtak, az ellenőrzések várakozási ideje szeptember 21-ig megduplázódott, körülbelül 10 napra nőtt – állapította meg a Reuters elemzése. Az Ukrajnából ezen időpont után induló hajók körülbelül 70%-a még mindig ellenőrzésre várt.
A Kreml és az orosz védelmi minisztérium nem válaszolt az ellenőrzések kiigazításával kapcsolatos hírügynökségi kérdésekre.
Mikola Szolszkij ukrán mezőgazdasági miniszter a múlt héten azt mondta, hogy az isztambuli tisztviselők “nem megfelelően” indokolták meg, miért “lassultak” le az ellenőrzések az elmúlt két hétben.
Abdulla szerint a lemaradás a növekvő exportmennyiségnek és egyes hajók fedélzeti felkészültségének hiányának tudható be.
A JCC közölte, hogy több mint 500 ellenőrzést végzett átlagosan napi 10-11 alkalommal szeptemberben és októberben, míg augusztusban ez napi négy alkalom volt. A fedélzeti felkészültség hiánya azonban azt jelentette, hogy az ellenőröknek 50 alkalommal másodszor is vissza kellett térniük.
Az ENSZ azon dolgozik, hogy egy évvel meghosszabbítsa, és kiterjessze az orosz műtrágyaexportot, például az ammóniát Ukrajnán keresztül, ami az eredeti megállapodás központi eleme volt.
Forrás: agroforum.hu