A családi vállalatok életében a generációváltás jó esetben egy előre megfogalmazott utódlási stratégia mentén történik. Vannak azonban olyan váratlan események, amik azonnali cselekvést igényelnek, és nincs idő a stratégiában leírtak betartására. Az ilyen kényszerű generációváltás sikerének záloga az azonnali reagálás, a bizonytalanság mérséklése és a segítség elfogadása – vallja a sikeres, átmenet nélküli generációváltásért K&H családi vállalatok kiválósági díjjal elismert Lajtamag Kft.
A K&H támogatási stratégiájának egyik területe a vállalkozásösztönzés, amelynek részeként kiemelt figyelmet fordít a hazai családi vállalatok hosszú távú működésének és a családi értékeik továbbvitelének támogatására. „Vállalati üzletágunk felét családi vállalatok adják, ennek köszönhetően közelről látjuk és értjük a szektort érintő problémákat és kihívásokat. Az elmúlt években egyre inkább előtérbe került, mára pedig a legégetőbb kérdéssé vált a generációváltás. Meglátásunk szerint ez az egyik olyan terület, ahol szükségük lehet a cégeknek útmutatásra, hiszen ez elkerülhetetlen és egyben kritikus pont ezen cégek életében, aminek kétféle kimenete lehet: vagy túléli a cég, vagy nem. A gondosan előkészített és megtervezett utódlási stratégia nagymértékben segítheti a generációváltás sikerességét. Vannak azonban olyan esetek, amikor sajnos nincs idő a stratégia kidolgozására és az abban leírtak betartására, mert egy tragédia azonnali cselekvést igényel” – mutatott rá a családi cégek kihívására Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok szakértője. „Legutóbb a vetőmagokkal foglalkozó Lajtamag Kft. eredményeit ismertük el K&H családi vállalatok kiválósági díjjal, ahol a generációváltás időpontját sajnálatos módon a tulajdonos hirtelen halála jóval előrébb hozta a tervezettnél két gyermeke számára” – tette hozzá Ékes Ákos.
Azonnal reagálni kell
Egy családi vállalatban hirtelen bekövetkező tragédia esetén nincs lehetőség időhúzásra, azonnal reagálni kell a történtekre. „A hirtelen megváltozott helyzetben először a bizonytalanság mérséklésére helyeztük a hangsúlyt.
Édesapánk halála után ugyanis nem csak saját magunk, de a munkavállalók, a magyar agrárium fontos szereplői, valamint a belföldi és külföldi partnerek előtt is tisztázni kellett a kialakult helyzetet, és rendszeres tájékoztatással megnyugtatni őket, hogy tovább működtetjük a céget. Ehhez azonban nagy szükség volt az összefogásra, a kollégák szakmai hozzáértésére és arra, hogy higgyenek bennünk. Esetünkben nem volt idő a feladatok folyamatos átadására és megbeszélésére, így csakis együttes összefogással tudtuk tovább vinni az addig felépített vállalati értékeket” – mondta el a tragédia utáni első lépéseket Seiwerth Márton, a Lajtamag Kft. ügyvezetője.
El kell fogadni a segítséget
Habár Anna már két és fél éve aktívan részt vett a vállalat tevékenységében, a generációs különbségek miatt másfajta szemléletmód jellemeztő őt, mint édesapját. „Megvoltak a mindennapos harcok édesapámmal, és a generációváltás egy nagyon messzi és megfoghatatlan időpontnak tűnt. A tragédia bekövetkezte után azonban nem volt idő betanulásra, hirtelen kellett testvéremmel együtt helyt állnunk, a régi célokat megújítanunk, azok eléréséhez pedig eszközöket és módszereket találnunk. Nem engedhettük, hogy büszkeségünk elhatalmasodjon rajtunk. Rengeteg helyről kaptunk segítséget, tanácsot, ami részben jó, részben viszont nagyon megterhelő volt, de összességében ezeknek köszönhetően sokat fejlődtünk, és mára – közel három évvel a tragédia után – körvonalazódtak a konkrét irányvonalak, melyek mentén a jövőben kívánjuk vezetni a céget” – mondta el Seiwerth Anna, a Lajtamag Kft. ügyvezetője.
Forrás: K&H