A magyar zöldség-gyümölcs árakat a globális hatások mellett az idényjelleg és az időjárás is erősen befolyásolja. A kereskedelmi láncok törekednek arra, hogy minél több magyar eredetű terméket kínáljanak és kiegyenlített legyen a forgalom, derült ki a körkérdésünkre adott válaszokból.
A zöldségek-gyümölcsök árának változása több tényezőtől függ, köztük a termék életciklusától, azaz nem mindegy, hogy állandó vagy idénytermékről van szó, és az utóbbinál még az sem, hogy éppen a szezon elején, közepén vagy végén járunk, mondta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője. Tavaly a zöldségek-gyümölcsök fogyasztói ára átlagosan 20-25%-kal emelkedett, leginkább a káposztafélék drágultak, akár 40%-kal is, részletezte Kazatsay Eszter, a PENNY Magyarország kommunikációs vezetője.
A SPAR Magyarország Kft. tapasztalatai szerint a hazai kínálatban bizonyos termékeknél visszaesett a mennyiség, ezáltal az áruk is magasabb volt, mint a korábbi években, a tavalyi súlyos aszály következményeként.
Az importtermékek pedig már akkor is drágultak, ha az euróban számolt átadói ár a korábbi évekhez képest nem emelkedett semmit, hiszen azt a forintárfolyam alakította.
A PENNY-nél is hasonlóan látják a helyzetet: az áremelkedésben nem tapasztalható számottevő különbség, az árak egységesen változnak és hasonlóképpen is mozognak a származási helytől függetlenül.
A SPAR Magyarország mindig elkötelezett volt a hazai termelésű zöldség-gyümölcsök forgalmazását illetően. Amennyiben van elérhető hazai termék megfelelő mennyiségben, minőségben és áron, amivel a vásárlóik igényeit maradéktalanul ki tudják szolgálni, akkor amellett teszik le mindig a voksukat.
A PENNY számára évek óta kiemelt cél, hogy növelje a magyar termékek számát az üzletekben. Ebbe a körbe tartozik a zöldség-gyümölcs kínálatuk is, azaz a hazai termékeket helyezik előtérbe az importtal szemben; ezért is forgalmaznak például kizárólag Magyarországon termett almát.
Általánosságban elmondható, hogy mára a PENNY kínálatában található 2500 termék közel kétharmada magyar beszállítóktól származik, és azon dolgoznak, hogy ez az arány a jövőben még magasabb legyen.
A Lidl Magyarország kiemelten fontosnak tartja a stabil beszállítói hátteret, akikkel évek óta partneri kapcsolatban van. Ennek köszönhetően egyre több hazai termelőtől származó friss zöldség és gyümölcs kerül az áruházak polcaira, ami hozzájárul a vásárlók elégedettségéhez. A stabil partneri kapcsolatoknak köszönhetően a zöldség-gyümölcs beszerzésben folyamatos a beszállítás, nem mutatható ki jelentős különbség a hazai és az importtermékek ármozgásában. A jelenlegi gazdasági helyzetben az árak alakulását a piaci tényezők határozzák meg, így a zöldségek és gyümölcsök esetében is tapasztalható a heteken belüli ármozgás, leginkább a citrusfélék és az egzotikus gyümölcsök esetében, mondta Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője.
Az Aldi üzleteiben egy időben mintegy 120-féle friss és (évszaktól függően) többségében magyar forrásból származó zöldség és gyümölcs várja a vásárlókat, tudtuk meg Pákolicz Attila kommunikációs munkatárstól. A széles választék mindig a szezon függvényében változik, éves szinten nagyjából 260-féle gyümölcs és zöldség jelenik meg az áruházlánc polcain. A vállalat zöldség-gyümölcs beszállítóinak háromnegyede magyar, a hazai termékek aránya a teljes választékból a nyári időszakban 66% körüli, míg januárban nagyjából 33%.
Az Aldi is arra törekszik, hogy ami magyar forrásból elérhető, azt itthon szerezze be. Ennek eredményeként a nyári időszakban kiemelkedően nőtt a magas minőségű magyar paradicsom, paprika és kígyóuborka forgalma, valamint a bogyósgyümölcsök (áfonya, málna, szeder) iránt is intenzívebb kereslet mutatkozott. Jelenleg, az őszi-téli szezonban az egzotikus gyümölcsök és a mangó iránti kereslet némileg csökken.
Bizonyos zöldségek és gyümölcsök fogyasztását visszavetette az áremelkedés. Egyre jellemzőbb a promóciós áruk keresletének növekedése: ha egy normál árú cikket akcióssal tud helyettesíteni a vásárló, akkor azt részesíti előnyben.
A korábbiakhoz képest a gyakoribb, de kisebb vásárlások felé tolódik a zöldség-gyümölcs beszerzések zöme, és a fogyasztók tudatosabbak a napi-heti bevásárlásuk során, mondta a SPAR Magyarország Kft. kommunikációs vezetője.
A PENNY megállapítása szerint a zöldség-gyümölcs kategóriára jellemző az egyik legalacsonyabb infláció, ezért ebben a termékcsoportban nem csökkent az eladott mennyiség. Általánosságban elmondható, hogy év elején felfutás tapasztalható a zöldség-gyümölcs forgalomban.
Az infláció kihat a vásárlási szokások alakulására, a vásárlók egyre árérzékenyebbek és jobban nyitottak az akciókra. A Lidl ebben a helyzetben is kiemelten fontosnak tartja, hogy a lehető legjobb ár-érték arányt nyújtsa vásárlóinak, akik a zöldségek és gyümölcsök esetében elsősorban az alapvető termékeket keresik, azokból is a nagyobb kiszerelésű vagy akcióban elérhető árukat választják, mondta Tőzsér Judit.
Az áremelkedés ellenére az áruházak nem számítanak arra, hogy változás állna be a méretbeli vagy minőségi elvárásokban. Általában folyamatosan figyelik a vásárlók igényeit és szükség szerint ahhoz igazítják méretválasztékot is.
Kiszereléscsökkentés szezonális hatások miatt fordulhat elő, például a paradicsom téli forgalmazásakor.
Állandóan változó kínálathoz próbálják igazítani a megfelelő árat, hogy mindig legyen kereslet egy termék iránt. A kínálati oldalt, azaz a zöldségek-gyümölcsök elérhetőségét nagymértékben befolyásolja az időjárás, emellett az árak változása a szezonalitással függ össze. A logisztikai, munkaerő-, valamint a termelési költségek ugyancsak befolyásolják az árazást.
Forrás: magyarmezogazdasag.hu