Mezőgazdasági hírek

Szemkamera nyújtotta lehetőségek a piackutatásban

2020. augusztus 21., péntek

Mindannyiunk számára ismert, hogy a termesztés és a piaci igények szorosan kapcsolódnak egymáshoz, a piaci verseny minden szektorban jelen van, csak úgy, mint a zöldség-, gyümölcs ágazatban. Az üzletekben termékkínálat bővítésének egyik lehetősége, hogy külföldi beszállítók eltérő repertoárjával szélesítik a hazai piac kínálatát, ami arra készteti a termelőket, hogy kipróbáljanak számukra kevésbé ismert fajtákat, és ne csak a már jól beváltakat alkalmazzák.

A vásárlók számára különlegességnek számító, kis területen termesztett fajta is jövedelmező lehet. Az előremutató, jó fajta kiválasztásához szükség van külső segítségre, megbízható információkra, amelyek egyaránt érkezhetnek a vásárlóktól, a fogyasztóktól, az értékesítőktől és a nemesítőktől.

Az információk begyűjtésének a legjobb módja a piackutatási módszerek alkalmazása. A leggyakrabban alkalmazott jól bevált, klasszikus módszerek erre a kérdőívezés illetve a próbavásárlás, amelyekkel gyakran találkozhatunk online felületeken vagy hipermarketekben. A céljuk hasonló: informálódni a termékek elfogadásával kapcsolatban, valamint a piaci igények felmérése.

Viszont az előállítóknak ritkán van lehetőségük arra, hogy a fogyasztó szemszögéből lássák az adott terméket és így kapjanak róla visszajelzést. Ezen hiányosság kiküszöbölésére találták ki a szemkamerát (eye-tracker), amely már több mint tíz éve segíti a piackutatók és a fogyasztói szokásokat vizsgáló kutatók munkáját.



Szemünk speciális kapcsolatban áll az agyunkkal, így annak mozgása legtöbbször önkéntelen és nem tudatos. Gondoljunk csak arra, mikor valakinek alvás közben, álmában mozog a szeme; vagy a kommunikáció során észlelhető apró szemmozgások utalhatnak arra, hogy beszédpartnerünk éppen egy emléket idéz fel, szégyelli magát, vagy füllenteni próbál. Ezekből az apróbb reakciókból képesek a kutatók is levonni a következtetéseiket.

A szemkamera segítségével lehetőségünk van, arra, hogy egy fogyasztó reakcióit valós időben figyeljük meg, azáltal, hogy az eszköz az ember szemmozgását figyeli, rögzíti és elemzi azt. Így a termék kiválasztása során külső szemlélőként a felvételt visszajátszva átélhetjük, hogy a vásárló mire figyelt fel, vagy mi kerülte el a figyelmét – esetleg az, amit éppen figyelemfelkeltő céllal helyeztünk oda – a virtuális vagy valódi vásárlótérben.

Így megtudhatjuk, hogy pl.: a szupermarketben egy vásárló mit néz meg először, felkeltik-e a figyelmét az akciók vagy a reklámtáblák, a polcok mely részeit figyeli, előbb a kínálatot vagy az árakat vizsgálja meg, a csomagolás mennyire vonzza a tekintetét, a címke elolvasására mennyi időt szán, magán a terméken mit vizsgál meg, tekint meg utoljára és végül hogyan dönt.

A kutatástól függően kiválasztjuk a célra leginkább alkalmas eszközt, amely figyeli és rögzíti a szem mozgását. Működési elve egyszerű, az egyénre szabott, nagyjából fél percig tartó kalibrálást követően kezdődhet meg maga a vizsgálat. A kamera minden szempillantást képes rögzíteni és kis hibaszázalékkal dolgozik. Így az ezredmásodpercek alatt történő reflex-szerű szemmozgást: fixációkat és szakkádokat, valamint a fixációk hosszát és számát, a látogatások számát és hosszát képes rögzíteni, amit egy szoftver segítségével informatív adatokká alakíthatunk.

A vizsgálatot általában egy 10-20 kérdéses kérdőívvel zárják le, hogy még pontosabb információkat kaphassanak arról, hogy miért az adott terméket választották (kedvenc termék, jó ár, speciális diéta része, stb.), a vizsgálat tárgyát képező termékről mi volt a véleményük; vagy egyéb kérdésekre keresik a választ pl. más termékek megjelenésével, csomagolásával, címkézésével kapcsolatban. Erre azért van szükség, mert az idő múlásával részletekről feledkezhetünk meg, vagy a jó szándéktól vezérelve is, de pontatlan információt adhatunk arról, hogy mi keltette fel a figyelmünket, miközben lehet, hogy rá se tekintettünk a vizsgált termékre. A célzott kérdésekre adott válaszok a szemkamera által gyűjtött információkkal együttesen további adatelemzés részét képezhetik.

Dinamikus szemkamera használata: penne tészta tápanyagtáblázatán a vásárló szemmozgásának iránya (piros vonal), majd pár másodperces fókuszálás (fehér-piros kör, melynek mérete a fókuszálás idejétől függ) (forrás: http://novumtv.hu/adasaink/2020-05-03)

Számos kutatás zajlott világszerte – beleértve hazánkat is – melyek során a fogyasztói döntéshozást vizsgálták, amelyre a szociodemográfiai tényezőkön túl a pszichológiai faktoroknak is hatása van. Ami nem meglepő, hiszen azon túl, hogy egy családanya más szempontok alapján vásárol, mint egy agglegény, két azonos családi háttérrel rendelkező fiatalt is más-más ingerek érnek nap, mint nap. Így az életmódon túl, a hangulat, vagy a vásárlói tér kialakítása is hatással lehet arra, hogy milyen gyorsan vásárolunk be és éppen mi kerül a kosarunkba.

A kutatásoknak a képzelet és persze az anyagi források szabnak határt, így elsősorban továbbra is egyetemek és piackutatásra specializálódott cégek használják ezeket az eszközöket és szoftvereket, melyek segítéségével igen változatos kérdésekre sikerült már válaszokat találni. A szemkamera hozzájárul, a fogyasztói döntések jobb megértéséhez, ami nem csak a kutatóknak szolgál hasznos információkkal.

Forrás: agroforum.hu