Mezőgazdasági hírek

Hogyan lehet például a csirkehúsfogyasztást fenntartani a jövőben?

2023. január 6., péntek

Milyen szerepet játszik majd a fenntarthatóság, az állatjólét, illetve más fogyasztói igények a jövő baromfihús fogyasztásában? A fogyasztói trendek már a koronavírus járvány idején gyökeresen átalakultak, de vajon folytatódik-e mindez a következő évtizedben?

A baromfitartás költségei továbbra is emelkednek

A jelenlegi európai helyzettől függetlenül a tőkeköltségek az infláció hatására világszerte tovább emelkednek. Példaként a wattpoultry.com az amerikai Federal Reserve adatait említheti, amelyek szerint a magasabb hitelfelvételi költségek tovább súlyosbítják a növekvő építési költségeket.

Az új technológiák beépítése is növeli mind az új építésű istállók, mind a meglévő létesítmények felújításának költségeit.

Emellett ágazati szakértők arra számítanak, hogy a következő évtizedben a gabona és más takarmányok költségei, valamint az állategészséügyre, állatjólétre fordított összegek szintén növekedni fognak.

A fiatalabb generációk jobban értékelik a fenntarthatóságot

A következő évtizedben a fenntarthatóság még nagyobb szerepet fog játszani, mint ma. A fenntarthatóság fogalma pedig nem csupán környezetvédelmi szempontokat jelent, hanem nagymértékben koncentrál az állatjóléti és szociális kérdésekre is. Az IRI és a New York University Stern School of Business kutatása szerint a jelenleg értékesített baromfihús 17%-át a fenntartható módon forgalmazott termékek teszik ki. Ebben nagy növekedésre számítanak, mert „ez sokat jelent a fogyasztóknak”.

A fenntarthatóság különösen fontos a millenniárisok, vagyis az 1981 és 1996 között születettek és az X generáció (1965-1979 között születettek) számára.

Ez a két demográfiai csoport vásárlóként egyre fontosabb lesz a következő tíz évben.

„Ez a generációváltás valószínűleg az egyik legnagyobb trend lesz a következő évtizedben” – fogalmaznak a kutatók. A baromfiipar több módon is elmozdulhat a fenntarthatóság felé: címkéken mutathatják meg a fogyasztóknak a vásárolt termék szén-dioxid-kibocsátását, vagy épp bemutathatják, hogy regeneratív mezőgazdasági termelésből származik az adott áru.

A fenntarthatósági kihívások márkalehetőségekké válnak

A fenntarthatóság mindenre kiterjedő fogalommá válhat, a termék integritására, a vízre, az állatok jólétére, a csapattagok egészségére és biztonságára, valamint az energiára és a klímaváltozásra is. A termelőknek ezekről a területekről kell egy-egy márka kapcsán beszélni. Ma is van már precedens arra, hogy abban az esetben, ha a madárinfluenza miatt elrendelik a baromfik zártan tartását, a szabadtartásban tojást termelő gazda megkéri fogyasztóit, hogy a zártan tartás ellenére fizessék meg a magasabb állatjóléti státusz miatt magasabb fogyasztói árat. És a fogyasztók egy része ezt meg is teszi.

Az átláthatóság minden eddiginél fontosabb lesz

Az elmúlt években állatvédő szervezetek nyomására több étteremlánc is áttért a ketrecmentes tartásból származó tojás, vagy alternatív tartásból származó hús használatára, amelyet azután a saját kommunikációjukba is beépítettek. Példaként a Taco Bellt említhetjük, amely 2015-ben tért át a ketrecmentes tojásra.

A vállalat néhány évvel később bevezette az antibiotikummentes alapanyagok politikáját is.

Ezt követően az elmúlt néhány évben jobban kiemelték ezen törekvéseiket. A beszállítóikkal közösen állatjóléti történeteket meséltek el, és azt kommunikálták, hogy ezen a stratégiájuk és a beszállítók gyakorlata a tudományon alapul. 2030-ra tekintve úgy látják, hogy az állatjogi aktivisták tovább fejlődnek, és megváltoztatják üzeneteiket, hogy elérjék a fogyasztókat. A narratíva visszaszerzése érdekében a csirkemárkáknak átláthatónak kell lenniük a baromfiegészség és –jólét tekintetében, hogy megfelelő bizalmat építsenek ki a fogyasztók körében.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu