A Fendt idei nemzetközi sajtókonferenciájára Hofgut Wadenbrunnban került sor. Az eseményt a helyszínen vagy online, a világ minden tájáról követhették a sajtó képviselői.
A Fendt márkát is birtokló AGCO Corporation elnök-vezérigazgatója, Eric Hansotia köszöntőjében beszámolt róla, hogy a vállalatcsoport értékesítése 37 százalékkal nőtt az utóbbi években, a jövőre vonatkozó terveik közül pedig a precíziós gazdálkodást emelte ki. Mint elmondta, a gazdálkodók problémáinak a megértésére fektetik a hangsúlyt, hogy a problémáikat valóban megoldó technológiákat tudjanak kínálni nekik. Ilyenek például a gépek környezetének értelmezését lehetővé tévő érzékelők, és olyan eszközök, amik az érzékelők adatai alapján alkalmazkodni tudnak például a talajadottságok vagy a betakarítási feltételek változásához.
Mesterséges intelligencia és gépi tanulás alkalmazásával lehetővé kívánják tenni, hogy gépeik minél változatosabb körülményekhez tudják optimalizálni a működésüket, vagyis a robotkormányzást hamarosan felváltja teljes robotpilóta üzemmód.
A vállalatcsoport egyre inkább az ezt lehetővé tévő intelligens technológiákba összpontosítja a fejlesztési forrásait.
Eric Hansotia kiemelte, hogy a technológiai modernizálást moduláris megközelítéssel kívánják elősegíteni, és hogy már közvetlenül a gazdálkodóknak kínálják a meglévő gépekbe utólag is beszerelhető modulokat. További fontos fejlesztési területnek tekintik a szervizszolgáltatás és az alkatrészellátás megerősítését. Érzékelők egyre szélesebb körű alkalmazásával egyes problémákra már azelőtt reagálni tudnak, hogy azok fennakadást okoznának az üzemeltetésben, a szervizhálózatba bekapcsolt gépek karbantartási, alkatrész- és egyéb problémáinak kezelésével.
A harmadik fontos terület a Fendt globális üzletágának a megerősítése. A munkafolyamatokat teljes körűen kiszolgáló gépekkel: traktorok, permetetőgépek, betakarítógépek stb. hatékony munkavégzést tesznek lehetővé az iparágban klasszikusnak számító gépparkkal.
A globális terjeszkedés célja, hogy minél több gazdálkodót érjenek el most már Észak-Amerikában, Dél-Amerikában, Ausztráliában, Dél-Afrikában és Új-Zélandon is.
Szó esett a fenntarthatóságról is. Az AGCO ilyen irányú törekvéseinek a megújuló energiahordozók használata és CO2-mentes elektromos megoldások állnak a középpontjában, a vállalat H2 Agrar Projektje keretében pedig hidrogénüzemű gépek fejlesztésén dolgoznak.
Torsten Dehner senior alelnök, a Valtra és a Fendt márkákért felelős vezérigazgató mutatta be a Fendt Full-Line Boardot, továbbá beszámolt az Észak-Amerika, Dél-Amerika, Dél-Afrika és Ausztrália és Új-Zéland piacainak meghódítását célzó folyamatokról. Ausztráliában és Új-Zélandon változatos termékválasztékot kínálnak, és eladásaik 26 százalékkal nőttek. Az új, 2021-es Fendt 900-as modell különösen nagy sikert aratott e piacokon, a kombájnok közül pedig egyre népszerűbb a Fendt Ideal modell. Bővítik a vállalatcsoport termékkínálatát Dél-Afrikában. Az értékesítésre saját kereskedői hálózatot építettek ki, 2021 óta saját kereskedőik forgalmazzák a Fendt gépeket.
Továbbra is nagy lehetőséget látnak a gyümölcs- és a szőlőtermesztésben.
A Fendt Dél-Amerikában szintén saját márkakereskedői hálózat fejlesztésére fókuszál, különösen Brazíliában. A Brazíliában kínált gépeik kiválóan megfelelnek az ottani professzionális nagygazdaságok követelményeinek. A brazil piacon elérhető a Fendt Ideal, a Fendt 1000 Varium és a Fendt Momentum, 2023-tól pedig már a Fendt 1100 Vario MT is.
Az észak-amerikai piacok meghódítására már elindultak a Fendt Ideal kombájnok. A márka helyi nagykövete Luke Bryan countryénekes és farmer, amellett a Universal Technical Institute-tal való együttműködés szolgálja a mezőgazdasági gépszerelők képzését. A Fendt traktorok értékesítése 2017 óta megduplázódott Észak-Amerikában.
Christoph Gröblighoff AGCO-alelnök, a Fendt európai és közép-kelet-európai márkaigazgatója elmondta, hogy az utóbbi évek nehézségei ellenére a Fendt jól teljesített.
„Tanultunk a nehéz időkből, jobban pozícionáltuk magunkat, alkalmazkodtunk a válságokhoz”
– mondta. Jelenleg 10-11 hónapos rendelésállománya van a márkának. Az igények kielégítésére új beruházásokat kellett eszközölniük, a munkavállalóik számát pedig 1000 fővel növelték. Ezzel jelenleg 6700 főt alkalmaz a vállalat ebben a régióban.
Az idei értékesítési előrejelzésekkel kapcsolatban azt mondta, hogy a traktorágazatban a Fendt 2020-ra 20 ezer darabot célzott meg. Bár az ellátási lánc problémái miatt eddig nem sikerült teljesíteni, ennek ellenére azt prognosztizálja, hogy év végére ezt is túl fogják szárnyalni.
A jövő évre előretekintve azt mondta, hogy már most 24-25 ezres darabszámot céloztak meg.
Az ellátási láncok problémáinak tekintetében kiemelte a félvezető- és chiphiányt, illetve korlátozott elérhetőségüket, valamint a sanghaji kikötő nehézségeit. A következő 24 hónapban e nehézségek kezelésére fókuszálnak. Az orosz-ukrán háború természetesen a Fendtet is érinti, főként gázáron keresztül. Az elmúlt években a Fendt sokat fektetett megújuló energiákba és alternatív fűtési módszerekbe. Sok fotovoltaikus napelem szolgálja ki az energiaigényüket, összeköttetésben állnak például egy nagy bioerőművel Oberdorfban, ennek ellenére még mindig szükségük van gázra. Dolgoznak rajta, hogy alternatívát találjanak a helyettesítésére, akár elektromos áram, akár fűtőolaj formájában.
Az értékesítése tekintetében még mindig Európa a márka legerősebb piaca. Továbbra is népszerűek Franciaországban és Németországban, azonkívül az Egyesült Királyság, Spanyolország, Olaszország és Lengyelország gazdái is előszeretettel választanak Fendt termékeket. Ebben az évben 80 lóerőtől felfelé ismét körülbelül 1 százalékkal növelik piaci részesedésünket, valószínűleg elérik a 13,2 százalékos részesedést.
A 340 lóerős teljesítménykategóriában 30 százalék a márka piaci részesedése, és idén további 7,2 százalék megszerzésére számítanak.
A saját meghajtás nélküli eszközök európai piacán 11 százalékos részesedést céloztak meg. A teleszkópos rakodógépekkel kapcsolatban a Sennebogennel való együttműködést emelte ki Gröblighoff alelnök, és azt, hogy a teleszkópos rakodógépek európai értékesítésének a bővülésére számítanak a következő években. A szántóföldi ágazatban a Fendt Ideal mindent visz, világszerte nagyon jól teljesít a szántóföldeken, ezáltal az eladásokban is.
Az AI-technológiában az AGCO az önjáró traktorokra összpontosít. Három platformon dolgoznak jelenleg. A takarmánybetakarító gépekhez kapcsolódó szakmai központ Nürnberg közelében található. Körülbelül 10 millió eurót fektettek be, elsősorban a termelésbe és a minőségbiztosításba, hogy a Fendt e téren is teljesíteni tudja ügyfelei elvárásait. A Fendt takarmánybetakarító gépei 2022-ben bebizonyítottak, hogy igazi Fendt-minőséget hoznak, a traktorokkal egyenrangúvá váltak. A következő néhány évben bővíteni szeretnék a gyártást a feuchti üzemben.
A Fendt Katana mindkét modellje, a 650 és a 850 lóerős változat is kiválóan teljesít a gazdák körében, és már fejlesztik az új, 2.0-ás változatot.
A Lely-Welgertől 2017-ben átvett körbálázók szintén jól teljesítnek az eladási adatok szerint. A wolfenbütteli telephelyen szeptember végén-októberben kezdik meg a rakodókocsik gyártását, és ennek érdekében jelentős beruházást hajtottak végre. Annak ellenére, hogy egy másik németországi gyártó éppen most döntött rakodókocsi üzletága leállításáról, a Fendt továbbra is lát fantáziát a területben.
A márka magyarországi partnere, az Axiál új leányvállalatot hozott létre, Agrovario néven, és Christoph Gröblighoff csodálatosnak tartja a szójátékot.
Az Axial leányvállalataként az Agrovario lényegében a Fendt magyarországi értékesítésének teljes körét átveszi. A másik fontos változásként az Agravis techniket emelte ki. A második legnagyobb üzleti partnerük a világon mostantól szinte kizárólag a Fendt Full-Line programot értékesíti. „Lelkesít, hogy a kereskedők követnek minket, hisznek bennünk, és a pénzüket a Fendtbe fektetik” – mondta Christoph Gröblighoff.
A sajtókonferencián ismertették a Fendt fenntarthatósági stratégiájának hat pillérét.
„Az első, hogy valóban fenntartható ellátási láncok kialakítására törekszünk, beleértve a logisztikát is. A második, hogy valóban hatékony termelő létesítményekkel rendelkezzünk, amelyek egy ponton teljesen szén-dioxid-semlegessé válnak. A harmadik a munkavállalókra való összpontosítás. A negyedik hogy a termékeink hozzájáruljanak a fenntarthatósághoz. Az ötödik, hogy szoros párbeszédet folytatunk a gazdákkal a fenntartható értéklánc megteremtése érdekében. A fenntarthatósági utolsó pillérének a társadalmi kötelezettségvállalást tekintjük. Az európai lakosság jóval több mint 50 százaléka már városban él. Szeretnénk ismét közel vinni hozzájuk a mezőgazdaságot, hogy jobban megértsük egymást” – zárta előadását Christoph Gröblighoff.
Fotók: AGCO
Forrás: magyarmezogazdasag.hu