Fotó: Rimóczi Irén
Fotó: Rimóczi Irén
A megvalósítás pedig igazi közösségi munka volt, az iskola és óvoda dolgozóin, tanulóin kívül bekapcsolódtak a szülők és helyi szervezetek is. A kertben felállítottak egy komposztáló berendezést is, hogy a gyerekek megismerjék a komposztálás folyamatát, a komposzttal pedig a talajt javítják majd.
Az urbanizáció felgyorsulásával egyre több ember, gyerek kerül messze a természettől, kertészkedéstől.
amellyel a szüleik hozzáállását is kedvezően befolyásolhatják, mondta a miniszter. A koronavírus-járvány tapasztalatai pedig a kertészkedésnek nemcsak az önellátásban betöltött fontos szerepére, hanem mentálhigiénés előnyeire is rávilágítottak. A bezártságból, kortársaktól való elszigetelődésből eredő feszültséget oldja a kertészkedés.
Fotó: Rimóczi Irén
Az Agrárminisztérium 2018 őszén karolta fel az iskolakert-mozgalmat, amelyet lelkes pedagógusok tartottak életben hazánkban. Úgy vélték ugyanis, hogy az iskolakert gondozása közben a gyerekekben jobban rögzülnek az órákon tanult elméleti ismeretek, és alapvető természettudományos tapasztalatokra tesznek szert. Komoly kihívás azonban az iskolakertet létrehozni, működtetni, hiszen a műveléshez szükséges eszközökön kívül ki kell dolgozni a pedagógiai irányelveket és segédanyagokat. Ezt segítendő az AM az Iskolakertek Alapítvánnyal való egyeztetések után kialakított egy pályázati rendszert.
Fotó: Rimóczi Irén
Az Országos Iskolakert-fejlesztési Programot tavaly közösen hirdette meg az Agrárminisztérium, az Iskolakertekért Alapítvány, a Váci Egyházmegyei Karitász és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara. Az elsőként indított Iskolakerti Alapozó Program rendkívül népszerű volt, nyolcszoros volt a túljelentkezés, a 334 pályázóval. A közoktatási intézmények pályázhattak új iskolakertek létrehozására, a meglévők fejlesztésére, valamint mentor intézmények kialakítására, felkészítésére. A program idén ősszel folytatódott, így újabb 17 iskola kaphatott támogatást. A programot kidolgozó szervezetek köre pedig időközben a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvánnyal bővült, a miniszter megköszönte munkájukat.
A program sikerét jelzi az is, hogy idén már kétszer annyi kert jöhetett létre, mint tavaly.
Az országos Iskolakert-fejlesztési Program forrását 2021. január 31-ig megnövelték, amiből 100 kertet támogat az Agrárminisztérium, mintegy 74 millió forinttal.
A programot ki is bővítették, és az iskolákon kívül óvodák is pályázhattak, kezdő és mentor intézmények egyaránt.
Fotó: Rimóczi Irén
Az a cél, hogy az iskolakert-hálózat helyi pilléreiként kijelölt mentorkertek mindenki számára elérhetők legyenek, fogadják az érdeklődőket, és a kötelező fenntartás öt éve alatt minden évben rendezzenek iskolakerti szakmai műhelyt, hangsúlyozta Nagy István. A program idén is többszörös túljelentkezéssel zárult.
Fotó: Rimóczi Irén
Forrás: magyarmezogazdasag.hu