Az átlagár továbbra is nagyon magas, bár 2020 elején csökkent, mivel az árak várhatóan alkalmazkodnak a kínai újév során tapasztalt hagyományosan alacsonyabb kereslethez és az USA-Kína megállapodáshoz (jelenleg 170 és 190 €/100 kg hasított súly között). A keleti és délkeleti országokból származó importkereslet továbbra is nagyon magas, mivel az afrikai sertéspestis továbbra is jelen van, és olyan sok állományt és termelést veszítettek el – írja a nak.hu.
(az összes 2019-es uniós sertéshús-export 69%-át, amely olyan különböző tagállamokból származott, mint például Spanyolország, Németország, Franciaország, Dánia vagy Hollandia), ezért olyan fontosak a regionalizáció elvéről folytatott tárgyalások ezekkel az országokkal.
A betegség továbbra is jelen van Belgiumban, Szlovákiában, Szerbiában, Lettországban, Romániában, Bulgáriában, Görögországban és Magyarországon (plusz az EU-n kívül Ukrajnában, Oroszországban, Fehéroroszországban és Moldovában).
Ázsiában az afrikai sertéspestis továbbra is fejlődik: Kínában, Mongóliában, Észak-Koreában, Kambodzsában, Laoszban, Mianmarban, Vietnamban, a Fülöp-szigeteken és Kelet-Timorban. Ennek következményeképpen az EU-ból származó export továbbra is erős és az ár magas.
Ami a lehetséges piaci hatást illeti:
Őszibarack és nektarin
Az EU az őszibarack és a nektarin nettó exportőre. 2018 első felében az EU-28 őszibarack és nektarin kivitele 37%-kal csökkent a 2018/19-es év alacsonyabb termelési előrejelzései miatt. A 2017/18-as évben az uniós őszibarack- és nektarin kivitelt 180 millió dollárra becsülték, ami 10 százalékos emelkedést jelent és az előző évben exportáltnál 11 százalékkal nagyobb mennyiséget, ami elérte a 250.906 tonnát. Az EU-28-ból származó őszibarack és nektarin fő célállomása a 2017/18-as évben Fehéroroszország volt, amelyet Svájc és Ukrajna követett.
Az EU legfőbb termelői versenyeznek az európai piacon belüli értékesítésért. Spanyolország továbbra is uralja az európai piacot. 2017-ben a teljes spanyol kivitel 930.681 tonna volt, amelynek 95%-a elsősorban az EU-28-ba irányult.
Az orosz piacnak a 2014. évi orosz embargó miatti elvesztését a többi tagállamba és harmadik országokba, mint például Svájcba vagy Brazíliába irányuló export növekedése kompenzálta. 2016 júliusában Kína engedélyezte az őszibarack behozatalát Spanyolországból, de a Kínába irányuló spanyol őszibarack-export az év eddig eltelt részében elhanyagolható.
Spanyolországban 2019 májusában a korai szezon számos okból alacsony árakkal indult. Ez komoly aggodalomra ad okot, mivel a szezon elején az árak általában a szezon hátralévő részének trendjét jelzik.
Ezenkívül Spanyolországban a május eleji heves esőzések csökkentették a gyümölcsök cukortartalmát. Ez a korai fajták alacsony minőségét eredményezte, ami szintén visszatartotta a fogyasztókat a csonthéjas gyümölcsök fogyasztásától. A május közepén tapasztalt magas hőmérsékletek Spanyolországban felgyorsították a gyümölcsök érését, és a készletek koncentrálódásához vezettek, ami erőteljes nyomást gyakorolt az árakra. Másrészt a kiskereskedők a csonthéjas gyümölcsök forgalmazását május közepéig késleltették. Ami a feldolgozásra szánt őszibarackot (pavia) illeti, a jégesőviharok Görögországban okoztak némi károkat.
Az uniós feldolgozott őszibarack-termelés komoly versennyel néz szembe Oroszország szomszédos országai részéről. E termékek fogyasztása az EU-ban csökken, valószínűleg magas cukortartalmuk miatt.
Ami az utóbbit illeti, a 2020. évi éves munkaprogram a harmadik piacokon folytatott promóciós kampányokra helyezi a hangsúlyt azáltal, hogy a rendelkezésre álló finanszírozás csaknem 2/3-át (118 millió EUR) fordítja ilyen célokra. A promóciós kampányokkal kapcsolatos pályázati felhívásokat 2020 januárjában teszik közzé.
A Bizottság úgy véli, hogy ezt a kétoldalú kereskedelmi vitát az EU és az USA közötti konstruktív párbeszéd útján kell megoldani. Konkrétan a Bizottság részletes javaslatokat osztott meg az Egyesült Államok kormányával, és minden lehetőséget megragad arra, hogy bevonja az USA-t ebbe a kérdésbe.
Az importőrök és a termelők eddig megosztották a költségeket anélkül, hogy emelték volna a kiskereskedelmi árat. Ha azonban a vám növekszik, a piaci szereplők attól tartanak, hogy az értékesítés jelentősen vissza fog esni.
Forrás: magyarmezogazdasag.hu / NAK