Mezőgazdasági hírek

A magyar bor csúcstalálkozója – 5 szakmai nap, 6 mesterkurzus, több mint 100 pincészet és 100 nemzetközi borszakértő

2022. február 21., hétfő

Az Agrármarketing Centrum (AMC) – mint a közösségi állami bormarketing felelőse – 2022. március 20-24. között, első alkalommal rendezi meg Hungarian Wine Summit néven a magyar bortalálkozót.

A nagyszabású, bor témájú szakmai rendezvényre nemzetközi borszakértőket – köztük a szaksajtó képviselőit, kereskedőket, sommelier-ket, Master of Wine-okat – várnak, a hazai közönség pedig március 22–24. között csatlakozhat a programhoz a SIRHA keretében.

„Az elmúlt évtizedekben egyrészt a magyar szőlészek, borászok munkájának, tudásának, másrészt a beruházásösztönző programoknak köszönhetően egyre több sikerről számolhatunk be. Sűrűn olvashatjuk, hogy milyen nemzetközi versenyeken nyernek a magyar borászatok. Az eredmények jönnek, de nem mehetünk el amellett, hogy a nemzetközi borpiacon egyre nagyobb a verseny”

– magyarázta Ondré Péter, az AMC ügyvezetője. Hozzátette, túltermelés tapasztalható a világ borpiacán leginkább amiatt, hogy folyamatosan új szereplők jelennek meg. A klímaváltozás miatt a bortermelési övezet határai folyamatosan északra tolódnak Európában is. „Egyre nagyobb csatazajban kell a magyar bort a világpiacon megmutatni. Az itthon megtermelt, nagyságrendileg három és fél millió hektoliter borból több mint egymillió hektolitert külföldön értékesítünk. A kivitel nagyjából kétharmada lédig, egyharmada pedig palackos bor. Fontos, hogy úgy alakítsuk át az exportszerkezetet, hogy a palackos borok aránya nőjön, magasabb hozzáadott értékű borok eladásából ugyanis több bevétele származik a magyar borászatoknak, ez a növekedés kulcsa.

Csak a nagy világfajtákkal nem tudunk eredményesek lenni. A mi sikerünk kulcsa abban áll, hogy megtaláljuk azokat a karakteres fajtákat, bortípusokat, amelyek a világpiacon magyarként jól azonosíthatóak.

Ilyen lehet a tokaji aszú mellett az olaszrizling, a kadarka, a kékfrankos, a furmint, az Irsai Olivér, az egri és szekszárdi bikavér. A borvidékek között egyértelműen Tokaj a zászlóshajó, a tokaji aszú jelenleg még mindig az egyetlen magyar bortípus, amit az egész világon ismernek és elismernek. Erre fűzhető fel a többi fajta. „Ugyanakkor nem feltétlenül a külpiacokon, hanem hazai pályán kell megnyerni a piacon dúló csatát. Gondolok a magyar borvidékek szépségére, a magyar gasztronómiára, a tudásra, a generációk óta felhalmozott tapasztalatra, a történelmi kultúrára és hagyományra, ami a magyar borágazatot jellemzi. Fontos ezt megmutatni a szakmai véleményvezéreknek, a kereskedőknek, az európai borszakmai körökben meghatározó szereplőknek. Így nagyobb az esélyünk, mintha külföldön mutatkozunk be. Ezért hívtunk életre itthon a Hungarian Wine Summit-ot”- hívta fel a figyelmet Ondré Péter. A budapesti eseményt a meghívott külföldi szakértőknek vidéki tanulmányutak, ún. study tour-ok előzik meg, melynek keretében bejárják a borvidékeinket, a sikeres borászatokat, a dűlőket és válogatott, az adott borvidékre jellemző tételeket kóstolnak.



A HUNGEXPO területére szervezett, háromnapos rendezvényen nagyságrendileg hetven magyarországi borászatnak biztosítanak személyes bemutatkozási lehetőséget.

A március 22–24. közötti eseményhez a nemzetközi meghívottak mellett a hazai és nemzetközi szakmai érdeklődők is csatlakozhatnak, kapcsolódva a SIRHA Budapesthez, Kelet-Közép Európa legjelentősebb nemzetközi élelmiszeripari és HoReCa szakkiállításához. Sőt, itt zajlik majd a Bocuse d’Or Európai Döntője is, melynek kapcsán sok, gasztronómiában jártas nemzetközi szereplő érkezik Budapestre. Velük is szeretnék megismertetni a magyar borokat. A verseny egyben páratlan fórum a nemzetek közötti tapasztalatmegosztásra is. A meghívottak köre széles; Master of Wine-ok, illetve sommelier-k is szerepelnek a meghívottak között. Emellett fontos a borszakújságírók jelenléte, hogy a magyar bor hírét vigyék a nagyvilágban, ahogyan disztribútoroké, importőröké is elengedhetetlen.„Korábban is volt már példa beutaztatásokra, borvidéki bírálatokra. Most viszont mindezt jóval nagyobb volumenben, koncentráltan végezzük. Missziónk, hogy az ilyen rendezvények által a magyar bort a világ prémium szegmensébe tudjuk pozícionálni.

Külön öröm számomra, hogy két fontos európai borászati szaklap, a Meininger Weinwirtschaft és a Decanter Magazin a márciusi számában, éppen a rendezvényhez időzítve, Magyarországról fog beszámolni. Igyekszünk márciusban az egész európai borászati közvélemény figyelmét Magyarországra irányítani” – mondta Ondré Péter. A budapesti eseményen március 22–24. között sétálókóstolókon ismerkedhet meg a szakmai nagyközönség a magyar borokkal és találkozhatnak a borászokkal is. A Hungarian Wine Summit keretei között, 2022. március 23-án hat különböző témájú mesterkurzuson vehetnek részt a szakmai képviselői, ahová online lehet jelentkezni. 

A témák kiválasztásánál fő szempont volt, hogy a résztvevők átfogó képet kapjanak a magyar borvilág sokszínűségéről, a legfontosabb fajtákról, stílusokról és borvidékekről.A mesterkurzusok előadóinak körét a magyar piacot jól ismerő, neves hazai és nemzetközi szakértők alkotják. 

Az angol nyelven zajló előadásokon Tokaj kiemelt szerepet kap, hiszen a magyar állami bormarketing és export erre alapoz. A kiállító borászatok és a szakmai résztvevők jelentkezését a hungarianwinesummit.com oldalon várják. „Az eseményt nemzetközi platformokon is kommunikáljuk, amivel az a célunk, hogy ne csak általunk beutaztatva, hanem ezen túl is érkezzenek nemzetközi szereplők. A borászati rendezvények terén – a ProWein májusra halasztásával – űr keletkezett márciusban az európai piacon, ezt szeretnénk kihasználni” – hangsúlyozta Ondré Péter.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu