A gazdaság vérkeringésének működnie kell – a fuvarozás nem állhat le
2020. április 3., péntek
A szállítás és a logisztika az egész gazdaság vérkeringésére kihatással van és még a koronavírus járvány során sem vallhat kudarcot, hiszen az áru késlekedése esetleges élelmiszerhiányhoz vezethet, az pedig még nagyobb felvásárlási hullámot válthat ki.
Az Unió kormányai lezárták az államhatárokat, sőt, az Európai Bizottság az schengeni külső határokat is. Kivételt képeznek többek között a nemzetközi közúti fuvarozásban részt vevő hivatásos járművezetők a szállító járműveikkel. A tehergépkocsi sofőrök mellett az orvosok és a tudósok is szabadon mozoghatnak. A hivatásos járművezetők gyakorlatilag mentesülnek a 14 napos karanténtól a határok átlépése után. Ezen túlmenően az Egészségügyi Világszervezet (WHO) nem jelezte, hogy további korlátozásokra lenne szükség az áruk szállításához az egyedi járványügyi ajánlások által érintett területeken.
Ezért a közúti árufuvarozásra általában nem vonatkozik a határok átlépésének tilalma. A veszély tudatában lévő járművezetők egész Európába szállítanak.
Például az Olaszországba irányuló megrendelések száma Európa szerte továbbra is csökken, és az olaszországi kilométerenkénti tarifák a közelmúltban többször is növekedtek.
Ebben a helyzetben a szállítmányozó cég felelőssége, hogy milyen intézkedéseket hoz a járművezető veszélyeknek való kitettségének minimalizálása érdekében. A sofőrök például a lehető legrövidebb ideig tartózkodhatnak a fertőzött területeken. A térképen lévő valós időben történő követéssel a szállítmányozó és a fuvarozó folyamatosan reagálhat a nemzetközi utakon bekövetkező bármilyen negatív változásra.
Érdemes felidézni, hogy a világon a szállítmányozás 80 százalékát közúton, azaz szárazföldön végzik. A kamionok szállítása nélkül a boltok polcai üresek lennének. Jelenleg különösen fontos a gyógyszerek, a védőfelszerelések és az orvosi eszközök, valamint az élelmiszerek és az üzemanyag szállítása. A logisztikai cégeknek nagyon rugalmasnak kell lenniük és gyorsan kell reagálniuk változásokra. Mindenki érdekelt a folyamatosság és az ellátási láncok fenntartásában.
A tengeri szállításban a kínai karantén miatt van fennakadás, sok konténer elakad, ami hozzájárult az európai áruhiányokhoz.
A konténerek és a kikötők torlódása, a konténerek általános hiánya a szállítási árak növekedését jelenti, amely befolyásolhatja a különféle áruk árait is.
Forrás: magyarmezogazdasag.hu